Att skapa ett (företags)liv.

Att skapa ett (företags)liv. 

Häromdagen pratade jag med en företagare som har hållit på i flera år, har några anställda och tillverkar produkter. Det går bra men hon längtar lite efter att det liksom bara ska rulla utan, ”the hustle”. 

Känner du igen dig? Jag gör det. 

Och jag trodde det i början. Att när man kommer till en viss tidpunkt i sitt företagande så skulle det bara vara att luta sig tillbaka. Och ta emot alla kunder som magiskt skulle dyka upp av sig själva.

Och det ÄR kanske så för en del företagare? En del branscher. Jag vet inte. Möjligen. 

Men idag kan jag berätta att jag inte har inte lutat mig tillbaka speciellt mycket under de tio år som jag har varit professionell fotograf. The hustle is real. 

Och det innebär inte att jag trycker visitkort i handen på alla jag möter efter 2 sekunder (jo, det har hänt mig) eller berättar om min senaste kampanj om och om igen. Eller i varje inlägg härinne (Maria Högberg ställer en intressant fråga idag om säljinlägg) 

Men jag tror inte att människor jag vill nå ska veta vem jag är och vad jag gör, per automatik. 

Jag har accepterat att jag måste vara aktiv på sociala medier och bjuda på mig själv. För mitt företag är jag, bara jag. 

Om man ska jobba med mig så måste man veta vad som väntar. 
Så gott det går. 

Så jag skriver som jag tänker och vill INTE överanalysera eller censurera eller undra om det duger innan jag publicerar. 
För det är genuint jag, det som jag reflekterar över och skriver härinne. 

Det är genuint jag på min podcast och det är genuint jag när jag fotograferar. Där är jag ganska drivande och detaljinriktiad och kommer inte att fotografera en pose som jag tycker är fånig. Eller ser fel ut i kameran. Och ”fel” är min personliga upplevelse och mitt eget bildsinne (som du betalar för). Det står jag för.

Jag har en del kvar på att-göra-listan för att hålla mitt företag igång. Har annonserat löjligt lite, t.ex. Men jag är fullt medveten om att det är JAG som är motorn. Min aktivitet och min personlighet driver det här företaget framåt. 

Trägen vinner. Det tror jag på.